Vem gör vad?

När du bor i en hyresrätt finns det vissa saker som fastighetsägaren är skyldig till att åtgärda och vissa saker som hyresgästen själv måste åtgärda. Här finns en lista på vem som gör vad.

Hyresgästen ansvar

  • Hyresgästen ska själv forsla grovsopor och miljöavfall till återvinningscentralen.
  • Om spisen inte fungerar. Kontrollera om någon propp eller vippbrytare har gått, innan felanmälan.
  • Om kyl eller frys inte fungerar. Kontrollera om någon propp eller vippbrytare har gått, innan felanmälan.
  • Byte av filter i köksfläkt, kolfilterfläkt eller spiskåpa görs av hyresgästen. Regelbunden rengöring rekommenderas, byte av filter görs med jämna mellanrum av hyresgästen.
  • Byte av glödlampor och lysrör (även i kyl/frys, ugn, bänkbelysning), görs av hyresgästen.
  • Elproblem eller utebliven el. Kontrollera propparna eller vippbrytarna innan felanmälan.
  • Rengöring av samtliga ventilationsdon i lägenheten görs av hyresgästen. Rengöres med dammsugare eller fuktig trasa. Observera, ändra inga inställningar.
  • Rensning och rengöring av vattenlås i kök och badrum samt golvbrunn i badrummet är hyresgästens ansvar.
  • Rengöring och reparation av persienner är hyresgästens ansvar.
  • Rengöring och rensning av kyl, innefattar avrinningsrör för avfrostningsvatten i kylskåp, är hyresgästens ansvar.

Kontakta hyresvärd om

  • Spis inte fungerar. Kontrollera om någon säkring eller vippbrytare har gått, innan felanmälan görs.
  • Kyl eller frys som inte fungerar. Kontrollera om någon säkring eller vippbrytare har gått,  innan felanmälan görs.
  • Droppande eller läckande kranar, element eller wc-stol. Ta kontakt med oss.
  • Värmen fungerar inte tillräckligt. I de flesta fall justeras värmen automatiskt i förhållande till utomhustempraturen och ibland kan det ta lite tid för värmen att ställa in sig. Gör en felanmälan om du upplever att inte elementen fungerar som de ska.
  • Fönster eller dörrar som inte går att stänga, är trasiga eller det drar ifrån. Ta kontakt med oss.
  • Vatten saknas. Ibland måste vattnet stängas av i fastigheten då man måste göra akuta åtgärder. Vanligtvis informeras hyresgäster om att det kommer att vara en vattenavstängning i god tid. Om vattnet inte kommit tillbaka inom en timme, gör en felanmälan.
  • Elproblem eller utebliven el. Kontrollera propparna eller vippbrytare i elskåpet innan felanmälan görs.
  • Stopp i avlopp, kontrollera först att vattenlåset är rensat, om det inte hjälper kontakta oss.

Balkong

Får man grilla eller röka på balkongen?

Det finns inget i lagen som säger om man får grilla eller röka på sin balkong eller inte. Däremot finns det rekommendationer och det är upp till varje fastighetsbolag att bestämma vad som gäller.
Hos oss är det förbjudet att grilla på balkong med kol- eller gasolgrill. Detta på grund av riskerna med öppen eld och hänsyn till andra hyresgäster på grund av röken. Däremot går det bra att använda en liten bordselgrill, om ingen rök uppstår.